Allas vår Mumindal

Råkade slå på Kunskapskanalens Tema: Sverigefinländare, där bla Mark Levengood får uttala sig  om hur det är att som finlandssvensk alltid bli jämförd med mumintroll, varpå Mark skojar om att hans memoarer ska heta ”Ta mig i mumindalen”. Det tyckte åtminstone jag var ganska roligt. Sen irriterade jag mig på att programledaren, temakvällen till trots, inte orkat ta reda på hur finska namn uttalas. (Timo uttalas inte Tiiiimo. Det uttalas Timå, med kort i. )

Det här inlägget postades i Finska pinnar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Allas vår Mumindal

  1. Kalle Kniivilä skriver:

    Kan man se Kunskapskanalen i Finland? Det visste jag inte. Själv orkade jag inte titta, blir trött på det här eviga tjatet om vem som är finne, finlandssvensk, finländare, och så tango och den finländska själen… Förmodligen tog de upp bastubad, sprit och knivar också?

    Själva har vi å andra sidan i dagarna fått en ny kabeltvleverantör som i stället för tråkiga TVFinland erbjuder tre riktiga finska kanaler: YLE1, YLE2 och MTV3 för en hyfsad billig penning. Det visste jag inte ens var möjligt i Sverige, av upphovsrättsliga skäl. Få se om jag kommer att orka se på finsk tv någon gång nu.😉

  2. rostenfranost skriver:

    Jo, om man köper ett kabelpaket så kan man få svt 1 & 2, tv3 och kanal 4 + barn/kunskapskanalen. Det var nog precis så som du antog (åtminstone skämtades det just om bastu, sprit o knivar..) vilket ju onekligen känns lite tjatigt när man lever mitt i det här finsksvenska. Sen återkom klassperspektivet också, hur det varit att växa upp i sverige med föräldrar som inte talar svenska.

Kommentera

