Finlandsbilden

Å så originellt, en artikel om Helsingfors med fokus bastubad. Annars brukar det vara brödköer som finlandsartiklar behandlar, men här slog man till med bastu. Inte illa – en ny och oväntad vinkling. Dessutom rikligt illustrerad med stereotypa finska män, dock utan puukko.

Det här inlägget postades i Finska pinnar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Finlandsbilden

  1. Kalle Kniivilä skriver:

    Det var väl en rätt trevlig artikel. Och det måste vara över en kilometer, kanske nästan två, från Salutorget till Hagnäshallen.

    Jag ska bo där i trakterna i juni, i Berghäll alltså, då jobbar jag på Hbl. Kanske finns det något annat och mer exotiskt du kan rekommendera att man tittar på?

  2. rostenfranost skriver:

    Jo, visst var det en trevlig artikel och det gläder mig alltid när man skriver något positivt om Finland i svensk media. Men svenskarna vet ju redan att finnarna bastar, så det känns bara lite fantastilöst att köra bastuvinkeln på en Helsingforsartikel. Dessutom känner jag faktiskt inte en enda finländare som besöker någon offentlig bastu..

    Kul att du ska komma hit och jobba! Helsingfors är en jättehärlig sommarstad. Jag är ju trött småbarnsmamma som dessutom blivit hemmablind efter så många år i Hfrs, så just nu kommer jag inte på några konkreta tips, mer än de självklara som Sveaborg, brunnsparken och att sitta på domkyrkotrappan och äta glass (se där vilka exotiska tips…) Min goda vän steffanie har jobbat i Helsingfors några somrar och är en stor Helsingforsvän, vilket hon även bloggat en del om. Hon kan säkert tipsa om guldkorn! http://www.steffanie.net

  3. Tååny skriver:

    I Kallio skulle jag rekommendera http://www.siltanen.org som är ett superbt AW-ställe med grymma sallader och fin brunsch på helgerna.

  4. rostenfranost skriver:

    Fick fundera tag vad AW-ställe var..😉 After work kan ju vara så olika saker, vad är väl en grym sallad och ett glas vin i intellektuellt sällskap mot söndersstekta fiskpinnar med ett par utflippade vrålapor ? Men brunch-tipset ska jag ta till mig!

Kommentera

