Svenskt navelludd

Så här på Sveriges nationaldag (som jag firat med buller och bång, givetvis) har följande slagit mig: det är ju helt kokko att längre försöka göra några slags objektiva betraktelser om Finland så här efter ett decennium i landet. De enda jag kan betrakta relativt objektivt numera är ju svenskarna. Ja inte de enda försås, bolivianer, kineser och Maltabor kan jag ju också förundras över som utestående, men ni fattar vad jag menar. Och jaa, så hemskt objektiv är jag kanske inte gentemot Sverige, men ni fattar vad jag menar. Jag är ganska nyfiken på svensken av idag – vad pågår egentligen i Sverige?

Denna insikt och min första betraktelse över Sverige och svenskarna kom till mig nyss, när jag slog på tv och konstaterat att SvT och Fredrik Lindström gör ännu ett svenskt navelpetarprogram. Svenskarna älskar att analysera sig själva. Vad äter svenskarna, hur pratar svenskarna, vad är Sverige, hur ser en svensk knätofs ut, hur låter en äkta svensk schlager? De älskar att prata om hur unikt lagoma de är, hur de är de är de enda i världen som är så alkoholneurotiska, som inte snackar med varandra (tack och lov nämnde de i alla fall att finnarna anser  svenskarna vara sprallgökar) och  som älskar att äta surströmming. Finnarna bara tar sig en kalsarikännit och ÄR, de verkar vilja tänka så lite som möjligt på vad det innebär att att vara finne.

Det här inlägget postades i Sverige. Bokmärk permalänken.

Kommentera

