Dagisangst

De dagar det är min tur att hämta ungarna från dagis går jag från kontoret klockan 16 sharp. Springer häcklöpning  genom stadens gator, kryssar mellan avspärrningar, gatuarbeten, slamsugarbilar, spårvagnar, turistbussar och dänger handväskan i huvvet på alla som står i min väg, rammar minst ett par flanörer som tror det är meningen att gå sakta genom stan (hallå -gå sakta kan man göra på vischan!) och spurtar sista metrarna som vore jag Ben Johnson i tantversion. Och ändå: mina ungar är – inte alltid, men ofta – sist kvar i deras grupp*! Några stackars finskspråkiga barn dallar ännu runt på dagisgården, men ofta har alla i den svenskspråkiga gruppen gått hem. Klockan 16.10! Hur är det möjligt! Hur är det möjligt? Jag fattar inte. Jobbar ingen heltid? Har alla andra så flexibla arbetstider att de kan hämta ungarna kl 15.30? Går de andra femåringarna hem själva med nyckel runt halsen? Fattar inte. Fattar nån annan?

*För er utan barn: att vara den sista som hämtar sina barn är ytterst betungande för ett modershjärta!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagisangst

  1. Sofia skriver:

    Sånt här tycker jag är intressant. Innan jag själv fick barn hade jag ingen uppfattning om det trollande med knäna som krävdes för att klara dagistider som inte var kompatibla med arbetstiderna.

    Min första tanke är: Bor ni i ett tjusigt område? Många mödrar i välbärgade stadsdelar har säkert andra möjligheter att gå ner i tid och hämta tidigt än de heltidsarbetande ensamstående morsorna i andra delar av stan. (Sedan låter jag det vara osagt varför det just är mammorna som ska gå ner i tid).

    Andra förklaringar: En del får ju hjälp av släkten, en del jobbar nätter, en del väljer att börja i ottan för att kunna hämta tidigt, medan partnern väljer att börja sent för att kunna lämna. Sådana par hinner nästan aldrig träffas. En del har äldre barn som kan hjälpa till och hämta. Och en de går som sagt ner i tid.
    Själv är jag frilans och hämtar tidigt på mina dagar, för att sedan jobba sent på min mans dagar, eller jobba ikapp på kvällen.

    Men jag är också nyfiken på om det finns fler och bättre förklaringar!

    • rostenfranost skriver:

      I det här fallet finns det nog en blandning av orsaker. Vet inte om området är särskilt tjusigt, men det är Helsingfors innerstad vilket dels gör att folk har nära till dagis från sina jobb, dvs inga pendlingstider (och det gäller ju mig också! Vi kör också varianten att ena partnern lämnar rätt sent) och dessutom har många jobb där man kan flexa rätt bra. Det finns sen några mammalediga, några med udda arbetstider osv och givetvis, säkert också någon med kortare arbetstid. Men, det intressanta är att jag pratade med några andra föräldrar våras, och då var vi flera stycken som var så stressade över att alla andra hämtade så tidigt! Så på nåt vis stressar föräldrar varandra att hämta så tidigt det bara går – för ingen vill ju vara sist! Men sen, faktiskt, så är det ju ingen kris om de är sist kvar en stund – då får de ju leka på tumis med nån av ‘tanterna’ och ha det ganska mysigt.😉 (Och dag var de faktiskt inte sist! En liten tjej var ännu kvar och vinkade till oss)

  2. Sofia skriver:

    Just det. Det där är inte ovidkommande. Ett tag klagade mina barn jämt på att de flesta andra gått hem när jag kom. Att det var så tråkigt. Men när jag pratade med fröknarna visade det sig att de flesta andra hämtats ungefär tio minuter tidigare. Barn och tidsperspektiv …

    • rostenfranost skriver:

      Nä tidsuppfattningen är det ju lite si och så med.. jag kan antngen få kommentaren ‘mamma du får inte komma så tidigt…” eller ”mamma du får inte komma så seeent” fast jag kommer samma tid varje dag..

Kommentera

