Medborgarskap, vilket decennium som helst

Vid varenda riksdags- eller presidentval som passerat under de år jag bott i Finland så har jag tänkt att nästa gång – då ska jag vara finsk medborgare och kunna gå och rösta som alla andra ansvarstagande samhällsmedborgare. Nu närmar sig ytterligare ett riksdagsval med stormssteg och vad gör jag om inte sitter här och fjompar med ett ynka litet svenskt pass. Efter elva år som finsk skattebetalare!

Jag kan inte sätta fingret på varför det är så svårt. Jag förlorar inte mitt svenska medborgarskap genom att bli finsk medborgare. Jag behöver inte göra språktest, värnplikt eller på annat sätt späka mig för mitt nya fosterland. Jag behöver inte ens ansöka om medborgarskap – jag kan som nordisk medborgare med x antal år i landet bli finsk medborgare genom anmälan. Jag är visserligen en sällsynt lat person, men till och med jag kan emellanåt göra kraftansträngningar som att ta en promenad till ett myndighetshus och lämna in ett papper.

Men icke. Någonstans skaver det, tar emot. Jag måste hitta det där gruset i dojan som stör mig. Jag misstänker att det har att göra med min trots-ett-decennium-i-landet taffliga finska. Att jag liksom vill förtränga mina hundra år av finlandsboende och låstas som att jag just ramlat av Silja Symphony – därav mina problem att böja plural partitiv. Jag ska pilla mig i naveln ett tag och förhöra mig själv om det månne är orsaken och vad jag i så fall tänkte göra åt saken.

Det här inlägget postades i Finska pinnar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Medborgarskap, vilket decennium som helst

  1. Marie skriver:

    Tänkvärda rader… Själv har jag bott här och varit finsk skattebetalare i över 10 år…

  2. Ping: Presidentval 2012 – en studie i mänsklig vånda |

Kommentera

