Svenska i Finland

Ramlade över detta blogginlägg idag, länkat av en fejjan-kompis. Det handlar om trakasserier av svensktalande, framför allt av svensktalande barn. Och jag inser att jag läser det med öppen mun. Av upprördhet, givetvis, för alla som gör barn illa borde få en fet snigel på bägge ögonen. Men mest av förvåning. Va, är det så det är? På riktigt? Hur fan har jag kunnat missat detta? Under alla de år jag bott i Finland kan jag faktiskt inte minnas att någon någonsin sagt ett ont ord om mig som svensktalande. Då tänker säkert någon (som inte träffat mig IRL) att det är kanske för att jag pratar så tyst att ingen förbipasserande uppfattar att jag talar svenska. Men då kan jag bara säga, att så är det inte.  INTE. Jag är kvinnan som inte kan tala i mobiltelefon på allmän plats utan att få ilskna blickar av alla potentiella tinnituspatienter omkring mig. Då tänker säkert någon, att ja men det är för att du är sverigesvensk, dessa kan tolereras eftersom de antas vara från båten avraglade fylleturister som snart åker hem igen (förutsatt att de tar rätt spårvagn tillbaka, till rätt färja). Men då undrar jag – de ignoranta idioter som måste komma med ointelligenta kommentarer om vilket språk kringvarande personer talar – hör de skillnad på svenska och svenska, och om så, bryr de sig? Så har jag bara befunnit mig på fel plats, dvs rätt plats, har jag bara haft tur eller, är det så enkelt att jag missat alla otäcka kommentarer genom åren pga att mitt finska öra vanligtvis är avstängt, sätts på enbart då jag nödvändigtvis måste uppfatta vad någon säger till mig på finska. Är det örat avstängt, går all information på finska förbi som rymdbrus.

Frågan kvarstår. Är det verkligen så här illa?

Det här inlägget postades i Finska pinnar, Svenska i öst och väst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

